Cenné rady od odborníkov na záhradku

Chcete najlepšie informácie? Prihláste sa na obder newslettru

1. Uhorka - Zelenina, ktorá Vás dokáže liečiť!

uhorky-nakladacky

Hoci uhorky nie sú žiadnymi preborníkmi v obsahu výživných látok, vďaka množstvu detoxikačných látok očisťujúcich naše telo majú nenahraditeľné miesto v našom jedálnom lístku.

V lete sú nenahraditeľné v chutných a osviežujúcich šalátoch, polievkach, ale i v plnených a zapekaných jedlách kombinovaných s výživnými potravinami, kde všade vytvárajú dobrú harmóniu medzi sýtiacim, hydratačným i detoxikačným pôsobením jedla, teda práve takú, akú si náš organizmus vyžaduje.

Uhorky sú svojou šťavnatosťou a charakterom ideálnou súčasťou i nášho letného ľahkého a rýchleho „varenia bez varenia“, ktoré sa tiež vynikajúco hodí na to, aby sme sa znovu vpratali do nohavíc, teda na redukciu nášho objemu i hmotnosti. A tým zasa aj na zlepšenie nášho zdravia a to veľmi chutným spôsobom i bez hladovania.

Čím a ako nám uhorky pomáhajú

Uhorky patria medzi výnimočnú zeleninu, ktorej sviežosť, chutnosť a príjemnú chrumkavosť získame len vtedy, ak ich zberáme ešte pred dozretím. Ich dietetický i terapeutický význam spočíva vo vysokom obsahu biologicky aktívnej, chutnej a takpovediac živej vody, a preto sú schopné tak dobre uhasiť aj smäd. Dobrý je aj obsah zásaditých minerálov, najmä odvodňujúceho draslíka, ktorý vyháňa z tela aj nadbytok sodíka. K zásaditosti prispieva aj určité množstvo vápnika a horčíka, ktoré spolu pomáhajú neutralizovať kyselinotvorné látky zo živočíšnej stravy, a preto sú uhorky vhodnou prílohou k mäsitým i mliečnym jedlám.


Kyselina tartrónová obsiahnutá v uhorkách, brzdí premenu škrobu a cukrov na tuk. Uhorky sú aj pre toto významnou zložkou redukčných diét, ale aj preto, lebo obsahujú len minimum kalórií, teda iba 13 kcal/100 g. Práve pre nízky obsah sacharidov sú vhodnou zeleninou aj pre diabetikov, ktorým výrazne pomáha aj schopnosť uhoriek redukovať nadváhu.

Zdravé uhorkové recepty

Tarator, bulharská letná polievka

Rozšľaháme biely jogurt s malým prídavkom vody, pridáme roztlačený cesnak alebo nastrúhaný chren, nastrúhané alebo na plátky nakrájané uhorky, zamiešame a všetko posypeme mletými orechmi a kôprovou vňaťou.

Variácia: „tarator po slovensky“ – namiesto jogurtu rozšľaháme v kyslej žinčici alebo v acidofilnom mlieku bryndzu.

Letný mixovaný nápoj

Do mixera dáme nakrájanú biouhorku aj so šupou, pridáme trochu nastrúhaného chrenu, kúsok jabĺčka, lyžicu orechov, citrónovú šťavu a rozmixujeme. Podávame posypané ľadom a s nasekanou kôprovou alebo feniklovou vňaťou.

2. Kvasená kapusta - ako si pripraviť túto vitamínovú bombu?

Darček -Kupón na zľavu 2€

u partnera Herbatica.sk

Kvasenie zeleniny je najjednoduchší a najzdravší spôsob jej zhodnotenia, pri ktorom produkt ešte aj sám seba konzervuje.

Tento proces má na svedomí niekoľko druhov kyslomliečnych baktérií, ktoré premieňajú sacharidy zo zeleniny na kyselinu mliečnu a vytvárajú i niektoré vitamíny skupiny B.

Pri príprave je veľmi dôležitá hygiena. Všetky vstupy do procesu, ako i kvasné prostredie musia byť maximálne chránené pred možnou infekciou zvonka. Pri čistení sa vyhýbame chemickým prostriedkom (aj mydlu), lebo i nepatrné zvyšky by poškodili kyslomliečne baktérie. Musíme si vystačiť s horúcou vodou.

Pre proces kvasenia je dôležitá soľ, pre chuť aj rôzne koreniny. Rozumné dávky soli pri miešaní nakrájanej zeleniny so soľou sa pohybujú v rozpätí 10 g (zriedka 5 g) až 25 g na 1 kg očistenej zeleniny, pri vyrábaní soľného nálevu 15 – 25 g soli na 1 l vody.

Postup:

Nakrájanú zeleninu zmiešame so soľou a necháme postáť niekoľko hodín. Uvoľní sa bunková šťava spolu so sacharidmi, čo urýchli začiatok fermentácie. Zeleninu vložíme do nádoby, utlačíme. Vrch zeleniny musí byť trvale zakrytý kvasným alebo soľným roztokom. Prekryjeme plátenkom a zaťažíme.

Zeleniny vhodné na kvasenie:
  • Veľmi vhodná na samostatné i zmesové kvasenie: biela i červená kapusta, zeler, červená repa, čínska kapusta, fenikel, kučeravý a hlávkový kel, kaleráb, karfiol, mrkva, paprika, reďkev.
  • Priemerne vhodné, lepšie sa hodia do kvasných zmesí: brokolica cibuľa, cuketa, chren, petržlen, pór.
  • Vhodné na samostatné kvasenie: fazuľky, špargľa, uhorky.
  • Menej vhodné: špenát, čakanka, listové šaláty, nepoužíva sa baklažán.